Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR v minulých dnech opětovně projednala návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 489/2001 Sb., zákona č. 256/2002 Sb., zákona č. 259/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 358/2003 Sb., zákona č. 186/2004 Sb., zákona č. 80/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 311/2006 Sb. a zákona č. 342/2006 Sb., který jí byl vrácen Senátem s pozměňovacími návrhy. Poslanci se však rozhodli setrvat na původním znění návrhu a Senát tak přehlasovali. Cílem návrhu zákona je transpozice odpovídající komunitární právní úpravy do právního řádu České republiky, která vyžaduje promítnout do platné právní úpravy zpoplatnění užívání vybraných pozemních komunikací princip, že mýtné musí být založeno na zásadě návratnosti nákladů na pozemní komunikace.
Schválená právní úprava zakotvuje od 1. ledna 2009 rozšíření okruhu vozidel, která budou podléhat mýtnému, o vozidla, jejichž maximální povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny.
Kromě nutnosti harmonizace je rozšíření okruhu vozidel, která budou podléhat mýtnému, o vozidla, jejichž maximální povolená hmotnost činí více než 3,5 a méně než 12 tun, odůvodněno, dle předkladatele, také výsledky srovnávací studie zatíženosti vybraných pozemních komunikací v České republice. Tyto výsledky dokládají neúměrnou míru zatížení pozemních komunikací těmito vozidly. Nemalý podíl z těchto vozidel činí vozidla zahraniční. Významným faktorem je také vliv provozu těžkých vozidel, zejména nákladních, na poškozování pozemních komunikací s jejich zvýšeným provozem, což jsou především pozemní komunikace tvořící páteřní silniční síť České republiky pro silniční dopravu.
Prostředky, které by měly být na základě tohoto zákona získány, by následně měly sloužit k opravám příslušných komunikací a zlepšení současného stavu v této oblasti.