Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila v prvním čtení dne 23. 10. na své 64. schůzi poslanecký návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Novela má zpoplatnit žádost exekutorů na poskytnutí informací u orgánů sociálního zabezpečení.Navrhovaná úprava si klade za cíl zjednodušení administrativy a snížení pracnosti při provádění sociálního zabezpečení prostřednictvím zavedení správních poplatků za poskytování informací soudním exekutorům v exekučním řízení. Zavedení principu poskytnutí informací za úplatu exekutorům v exekučním řízení na základě jejich žádostí, tedy zpoplatnění služby orgánu státu formou správního poplatku by sice nesnížilo samo o sobě vzrůstající počet žádostí, ale dá se důvodně předpokládat jejich pokles v průběhu delšího časového horizontu v důsledku omezení podávání opakovaných žádostí. S ohledem na co nejjednodušší praktické postupy orgánů sociálního zabezpečení se navrhuje jednotná výše poplatku 500,- Kč za jednu podanou žádost s tím, že jeho úhrada bude provedena formou vylepení kolkové zámky na předkládanou žádost.
Orgány sociálního zabezpečení řeší od roku 2002 značný nárůst žádostí o poskytnutí informací soudním exekutorům podle ustanovení § 33 exekučního řádu (zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti, ve znění pozdějších předpisů), které upravuje součinnost třetích osob. Podle ustanovení § 34 citovaného zákona jsou mimo jiné orgány sociálního zabezpečení povinny poskytnout součinnost bezplatně, doloží-li exekutor své pověření k provedení exekuce. Počet žádostí o sdělení informací se od roku 2002 neustálé zvyšuje. Česká správa sociálního zabezpečení – ústředí evidovala v roce 2005 celkem 58 185 žádostí, v roce 2006 již 133 544 žádostí a v r. 2007 k 31.10.2007 dokonce 147 332 žádostí, přičemž ve vztahu k témuž povinnému jsou často žádosti podávány opakovaně.
Podle vlády (zpráva z ledna 2009) je však navrhovaný zákon nesystematický a zbytečně zvyšuje náklady exekutorského řízení. V prvním čtení byl přikázán Ústavně právnímu výboru, který jej v nejbližší době projedná. Navrhovaná účinnost je prvním dnem třetího kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení.