Poslanecká sněmovna Parlamentu na 79. schůzi schválila ve třetím čtení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění zákona č. 306/2009 Sb., a zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, (zákon o protikorupčních opatřeních). Návrh zákona má za cíl přispět k potlačování korupce a představuje soubor novelizací některých zákonů, jejichž přijetí by mělo ovlivnit významným způsobem legislativní podmínky pro potlačování korupce a související závažné kriminality.
Návrh zákona především obsahuje návrh institutu tzv. korunního svědka. Tento institut by měl dopomoci k větší úspěšnosti při rozkrývání organizované kriminality všeho druhu, včetně té korupční, a jedná se tak o zcela nezbytný nástroj pro efektivní boj s touto nebezpečnou formou kriminality. Schválený návrh zákona vychází ze základní myšlenky, že zájem státu na rozbití zločinných struktur, do nichž je v důsledku jejich vysoké organizovanosti a přísně vynucované konspiraci obtížné proniknout, převyšuje zájem státu na postihu jednotlivce, který se přímo nebo nepřímo na trestné činnosti podílel, a který umožnil odhalení a usvědčení spolupachatelů, často i organizátorů a řídících osob organizovaných skupin nebo jiných zločineckých organizací. Z tohoto důvodu tedy návrh předpokládá dočasné přerušení trestního stíhání obviněného za jasně vymezených podmínek a následně úplné zastavení trestního stíhání obviněného. Navržený institut by měl být použitelný u všech zločinů, nelze jej tedy aplikovat na přečiny. Kromě úpravy korunního svědka návrh obsahuje také úpravu institutu spolupracujícího obviněného.
Vedle výše uvedeného návrh předpokládá zavedení tzv. protikorupčního agenta. Podstatou tohoto institutu je úprava postupu a jednání v rámci dvou institutů trestního řádu. Jde o úpravu provádění předstíraného převodu a použití agenta. Jejich použití předpokládá současné splnění řady podmínek dnes vymezených pouze judikaturou tak, aby využití oprávnění předstírat zájem podílet se na trestném činu bylo legitimní a nebylo zpochybňováno, či aby nebylo považováno za policejní provokaci. Konkrétní podmínky tedy návrh přináší.
Třetí zásadní změnou je otázka nového restriktivního nastavení zákonných podmínek pro použití odposlechů telekomunikačního provozu a nasazení agenta podle trestního řádu. Návrh v této oblasti přináší opětovně snížení horní hranice trestní sazby u zvlášť závažných trestných činů, které jsou mimo jiné podmínkou pro nasazení odposlechů či agenta na 8 let.
V neposlední řadě návrh zasahuje také do oblasti daňového tajemství. Dále by se tedy návrhem měl zabývat Senát.