Senát Parlamentu ČR projednal v prvním čtení návrh senátního návrhu zákona o vypořádání majetkových podílů v souvislosti s transformací zemědělských družstev a o změně některých zákonů o vypořádání majetkových podílů v souvislosti s transformací zemědělských družstev a o změně některých zákonů. Cílem novely je umožnit státní zásah ve prospěch osob domáhajících se svých majetkových podílů.
Významná část transformačního procesu JZD byla a je prováděna povinnými osobami, což spolu se sedmiletou odkladnou lhůtou původního transformačního zákona přispělo k neplnění části závazků vůči oprávněným osobám. Typický způsob, jak se vyhnout transformačním závazkům, je převod lukrativních majetků zahrnujících transformační podíly oprávněných osob. Do transformace vstoupilo prakticky všech 1208 JZD. Před uplynutím sedmileté lhůty jich tuto právní formu podrželo jen cca 20%, ostatní se přeměnily (některé vícekrát) na jiné obchodní společnosti ( nejčastěji akciové). Nízký počet dodnes dokončených konkurzů (cca 40 ) svědčí o trvající právní existenci původních JZD, která ovšem nehospodaří ani jinak nepodnikají, jsou předlužená a nesou většinu původních závazků. Místo nich hospodaří nové obchodní společnosti. Nejčastější reálnou situací povinných osob a jejich právních nástupců dnes je částečné vypořádání svých transformačních závazků.
Po 18 letech od přijetí zákona a 11 letech od nejzazšího termínu, kdy měly být oprávněné osoby vypořádány, je zřejmé, že jejich nezpochybnitelný nárok nebyl vyrovnán a ony byly povinnými osobami poškozeny. Významná část z původních 400.000 oprávněných osob se sedmiletou odkladnou lhůtou pro vypořádání trpěla kolizí s tříletými lhůtami promlčení i odporovatelnosti či neúčinnosti právních úkonů podle občanského zákoníku či podle zákona o konkurzu a vyrovnání.V kritické době se tak nemohly ani u soudů domáhat proti unikání svých majetků, i když toho byly často svědky.
Navrhovaná právní úprava otevírá vedle existujícího procesu vypořádání možnost postoupení nevypořádaných majetkových podílů na český stát, který by je přezkoumal, převzal, vypořádal a zároveň vymohl jejich plnění od povinných osob tak, aby dokončení transformace zůstalo v podstatě fiskálně neutrální. Konečný časový horizont dokončení transformace jsou čtyři roky od účinnosti zákona.
Návrhem zákona se budou nyní zabývat senátní výbory. Poté bude opět projednán na schůzi Senátu a předložen vládě a Poslanecké sněmovně k posouzení.