Poslanecká sněmovna projednala v prvním čtení dne 26. 10. na své 7. schůzi vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Novela navrhuje snížit státní příspěvek na stavební spoření o polovinu pro všechna spoření uzavřená během roku 2010 a později.

Návrh zákona je reakcí na současnou situaci, ve které systém stavebního spoření nevede plně k podpoře financování bytových potřeb, což bylo hlavním účelem pro jeho zavedení v roce 1993, a současně zatěžuje výdajovou stránku státního rozpočtu. Pro většinu účastníků je stavební spoření spíše výhodným, státem podporovaným spořícím produktem, kdy po splnění minimální doby spoření (5 či 6 let) je možné využít úspory k jakémukoli účelu, tedy nikoli pouze na financování bytových potřeb. Výplatou státního příspěvku tento systém čerpá podle předkladatele prostředky všech daňových poplatníků ve prospěch pouze části obyvatel – účastníků stavebního spoření.

Návrh zákona v části novelizující zákon o stavebním spoření přináší klíčovou změnu spočívající ve snížení výše státní podpory stavebního spoření ze současných 15 % na 10 % při zachování maximálního limitu základu ve výši 20 000 Kč. Dále je doplněna technická změna, která se týká konstrukce limitů pro další činnosti stavebních spořitelen. Novela zákona v části novelizující zákon o daních z příjmů přináší dvě změny týkající se výhradně příjmů účastníků stavebního spoření. První změnou se zrušuje osvobození příjmů z úroků z vkladů ze stavebního spoření, včetně úroků ze státní podpory. Druhá změna spočívá v zavedení zdanění poskytnuté státní podpory zvláštní sazbou daně z příjmů vybírané srážkou ve výši 50 %.

Návrh ministra financí Miroslava Kalouska narazil v Poslanecké sněmovně na kritiku levice, která odmítla především zásah nové srážkové daně do již uzavřených smluv o stavebním spoření. Z toho důvodu také nebyl zákon schválen již v prvním čtení, jak navrhoval předkladatel.

Nyní o novele jedná rozpočtový výbor Sněmovny. Pravděpodobně však bude novela stažena z Poslanecké sněmovny, aby ji vláda mohla znovu podat v režimu legislativní nouze a prosadit během týdne. Navrhovaná účinnost je od 1. 1. 2011.