Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR v režimu legislativní nouze schválila novelu zákona č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, ve znění pozdějších předpisů. Návrh zákona reaguje na situaci, kdy systém stavebního spoření v současné době nevede plně k podpoře financování bytových potřeb. Současná právní úprava navíc, dle předkladatele, zatěžuje výdajovou stránku státního rozpočtu, čímž se podílí na negativním vývoji státního dluhu.

Projednaná a schválená právní úprava má za cíl především snížit zatížení státního rozpočtu v souvislosti s výplatou státní podpory, která plně nevede k podpoře financování bytových potřeb a čerpá prostředky všech daňových poplatníků ve prospěch pouze části obyvatel, a to cestou snížení výdajů státního rozpočtu na straně jedné, a zvýšením příjmů na straně druhé.

Současně by návrh zákona měl narovnat podmínky pro zdanění úrokových příjmů z vkladů ve stavebním spoření s podmínkami pro zdanění obdobného typu příjmů z jiných bankovních vkladových produktů.
Co se týče faktických změn, spadá novelizace především do zákona o stavebním spoření. V rámci tohoto právního předpisu návrh snižuje výši státní podpory stavebního spoření ze současných 15 % na 10 % při zachování maximálního limitu základu ve výši 20 000 Kč.

Pokud jde o oblast zákona o dani z příjmů, přináší návrh dvě změny týkající se výhradně příjmů účastníků stavebního spoření. První je zrušení osvobození příjmů z úroků z vkladů ze stavebního spoření, a to včetně úroků ze státní podpory. Druhou pak zavedení zdanění poskytnuté státní podpory, a to zvláštní sazbou daně z příjmů vybírané srážkou.

Dále by se návrhem měl zabývat Senát.