Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal dne 10. 2. v prvním stupni rozhodnutí, kterým shledal společnosti ze skupiny Henkel, Procter & Gamble a Reckitt Benckiser odpovědnými za uzavření a plnění zakázané dohody na trhu pracích prášků, trhu aviváží a trhu prostředků na ruční mytí nádobí. Úřad plnění dohody do budoucna zakázal a uložil pokuty v souhrnné výši 29,2 mil Kč. Rozhodnutí dosud není pravomocné.
Podle zjištění Úřadu výrobci uvedených čisticích prostředků v rámci pravidelných vzájemných schůzek a kontaktů implementovali zvýšení cen některých pracích prášků, nastavili cenová rozpětí pro určení cen pracích prášků a vzájemně mezi sebou koordinovali a omezovali frekvenci i hodnotu promočních aktivit, tedy zejména výši slev poskytovaných z ceny pracích prášků, ceny aviváží a ceny prostředků na ruční mytí nádobí. Konkrétně odpovědnými shledal Úřad společnosti HENKEL ČR, spol. s r.o., Procter & Gamble – Rakona, s.r.o. a Reckitt Benckiser (Czech Republic), spol. s r.o. Popsané jednání Úřad kvalifikoval jako zakázanou cenovou dohodu, jež vedla k narušení hospodářské soutěže na trhu pracích prášků, trhu aviváží a trhu prostředků pro ruční mytí nádobí na území ČR.
Dohoda byla plněna v letech 1999 až 2004, s tím že soutěžitel Reckitt Benckiser se na ní podílel pouze po omezenou dobu. Tento soutěžitel byl méně aktivním účastníkem dohody, omezeně se účastnil na vzájemných setkáních a často jednal na trhu odlišně od toho, co bylo v rámci dohody mezi soutěžiteli ujednáno, čímž v podstatě omezoval účinky a nepříznivý dopad zakázané dohody na vzájemnou hospodářskou soutěž. Společnosti Reckitt Benckiser byla Úřadem uložena pokuta ve výši 5,5 mil Kč.
Úřad začal předmětné jednání šetřit na základě žádostí o aplikaci tzv. leniency programu. Ten umožňuje, aby soutěžiteli, který nahlásí antimonopolnímu úřadu existenci zakázané dohody a dodá dostatečné důkazy, byla odpuštěna sankce či její část. Z tohoto důvodu byla zcela prominuta pokuta soutěžiteli Henkel, neboť tento účastník řízení Úřad o existenci dohody jako první informoval a poskytl o ní důkazy. Dále byla o 50% snížena pokuta pro soutěžitele Procter & Gamble, jelikož tento soutěžitel také splnil podmínky aplikace leniency programu, když poskytl Úřadu další důkazy o vytýkaném jednání a podstatným způsobem přispěl k úspěšnému objasnění případu.
Současně využili všichni účastníci daného správního řízení benefitu tzv. procedury narovnání, spolupracovali s Úřadem, uznali právní kvalifikaci a délku vytýkaného jednání, jak byly Úřadem zjištěny, a nenavrhli provedení dalších úkonů v řízení. Úřad toto posoudil jako zvláštní okolnost odůvodňující dvacetiprocentní snížení výsledné pokuty pro sankcionované účastníky řízení.