Senát Parlamentu ČR v minulých dnech projednal a schválil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 185/2004 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů. Cílem návrhu je zejména reagovat na dosavadní poznatky s uplatňováním celního zákona v praxi a přizpůsobit terminologii zákona předpisům Evropské unie, zejména nařízení Rady (EHS) 1913/92, kterým se vydává celní kodex Společenství.

V první řadě návrh v souvislosti s přijetím daňového řádu upravuje některé procesní odchylky v řízení prováděném celními orgány a uvádí do souladu ustanovení o správních deliktech s jinými zákony upravujícími přestupky a jiné správní delikty a se zásadami obecné právní úpravy výkonu veřejné správy.

Co se týče uváděného propojení české právní úpravy s úpravou na úrovni EU, přináší návrh novou úpravu předpokladů pro výkon některých funkcí a doplňuje funkce, které odpovídají aktuálnímu funkčnímu uspořádání Generálního ředitelství cel. Dále návrh sjednocuje podmínky pro výkon funkcí na úrovni celního úřadu s podmínkami pro výkon funkcí v ostatních celních orgánech a upravuje povinnost mlčenlivosti, a v zájmu součinnosti celních orgánů s jinými státními orgány doplňuje výjimky, kdy se povinnosti mlčenlivosti nemůže celník dovolávat.

Dále návrh přináší modifikaci oprávnění celníka požadovat prokázání totožnosti osoby podezřelé ze spáchání trestného činu nebo správního deliktu, osoby, kterou předvádí, a osoby, která vstupuje do prostor, místností či zařízení užívaných celními orgány, ministerstvem, Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových nebo územními finančními orgány, v níž celní orány zabezpečují dodržování veřejného pořádku. Nově je také upraveno oprávnění celníka zajistit i osobu, která má být předvedena, neboť je podezřelá ze spáchání správního deliktu a upravuje další povinnosti a oprávnění celníka.

V souvislosti s vydáním celního kodexu Společenství návrh stanovuje, že pokud se zboží přepravuje mezi dvěma držiteli povolení usazenými ve stejném členském státě, provádí se přeprava podle vnitrostátních právních předpisů.

Současně návrh stanovuje, že celní dluh musí být, až na výjimky, vždy zajištěn. Zajištění nelze použít na úhradu jiných dluhů stejného dlužníka. Navržené pořadí úhrady je použitelné pouze tehdy, pokud se vztahuje ke konkrétnímu celnímu dluhu.

Návrh upravuje kromě jednotlivých způsobů zajištění také použití poskytnutého zajištění, není-li celní dluh dobrovolně splněn, postup pro povolování, změny povolení nebo odejmutí povolení a způsoby použití vydaných osvědčení, záručních listin a záručních dokladů.

Nově je stanoveno, že clo nebo daň lze doměřit na základě žádosti daňového subjektu o dodatečné doměření nebo z moci úřední. Z přímo použitelného předpisu Evropské unie vyplývá, že lhůta ke sdělení cla činí 3 roky od vzniku celního dluhu, dále se stanoví, že se lhůta staví po dobu řízení o opravném prostředku. Nově se rovněž umožňuje aplikace speciální lhůty v případech, kdy celní dluh vznikl v důsledku jednání způsobilého vyvolat trestní řízení.

Pokud jde o novelizaci zákona o Celní správě ČR, v této oblasti návrh rozšiřuje působnost Celní správy České republiky v oblasti kontroly osvědčení o úlovku a rozhodování o jeho ověření při dovozu nebo zpětném vývozu produktu mořského rybolovu. Dílčím způsobem je dále novelizován také zákon o rybářství.
Dále by měl návrh zákona posoudit prezident republiky.