Senát Parlamentu ČR vrátil zpět do Poslanecké sněmovny s pozměňovacími návrhy vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Novela se snaží zabránit sekundární viktimizaci nešetrnou medializací informací o poškozeném.
V souladu se současným trendem vyvstala potřeba více chránit osobnost a soukromí oběti trestného činu, již je nutno obzvlášť chránit vzhledem k jejímu věku nebo povaze spáchaného činu a která je mnohdy sekundárně viktimizována nešetrným způsobem medializace případu, kdy jsou uváděny detailní informace týkající se osoby oběti, její rodiny a soukromí. Oběť trestného činu se tak musí vyrovnávat nejen s následky trestného činu, ale i s nepříznivými dopady zvýšeného zájmu veřejnosti o „její kauzu“. Na tuto nepříznivou situaci reaguje předkládaná novela, jejímž cílem je maximálně omezit okruh informací poskytovaných veřejnosti o oběti trestného činu a zabránit zveřejňování jejích osobních údajů, fotografií či obrazových záznamů – ať už prostřednictvím veřejných sdělovacích prostředků (tisk, rozhlas, televize), včetně veřejných počítačových sítí (Internet) – nebo jiným obdobně účinným způsobem (např. formou letáků). S ohledem na ústavní zásadu svobody projevu a ústavně zaručeného práva na informace je okruh takto zvýšeně chráněných obětí omezen na oběti mladší 18 let a oběti trestných činů zasahujících do jejich osobnostní integrity nebo výlučně do jejich osobních práv. Výčet takových trestných činů je inspirován zahraničními právními úpravami, v nichž jsou zvýšeně chráněny kromě nezletilých obětí zpravidla oběti trestných činů směřujících proti životu či zdraví osoby nebo kterými je způsobena těžká újma na zdraví oběti a oběti trestných činů směřujících do sexuální oblasti.
Porušení zákazu zveřejnění vyobrazení nebo jiných údajů o uvedeném poškozeném se navrhuje postihovat podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož bude možné takové porušení sankcionovat pokutou až do výše 1 mil. Kč (podle okolností, závažnosti porušení tohoto zákazu a z hlediska způsobené újmy).
Senát se postavil na doporučení svého Ústavně právního výboru proti změnám původního vládního návrhu učiněným na půdě Poslanecké sněmovny a vyřadil zákaz šíření informace o nařízení či provedení odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu podle § 88 trestního řádu, umožňuje-li tato informace zjištění totožnosti osoby a nebyla-li použita jako důkaz v řízení před soudem.
K návrhu se nyní opět vyjádří Poslanecká sněmovna.