Senát Parlamentu ČR schválil dne 10. 12. na své 2. schůzi vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.
Ministerstvo životního prostředí vypracovalo návrh změny zákona o ochraně ovzduší, který je reakcí na nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 842/2006 o některých fluorovaných skleníkových plynech, včetně jeho prováděcích nařízení přijatých v dubnu 2008. Navržená změna zákona kompletně nahrazuje dosavadní hlavu III (Ochrana ozonové vrstvy Země) a hlavu IV (Ochrana klimatického systému Země) platného zákona.
Fluorované skleníkové plyny, označované také jako tzv. F-plyny, se podle Kjótského protokolu započítávají do limitů požadovaného snížení emisí skleníkových plynů, kterých mají jeho signatářské země, včetně EU, v příštích letech dosáhnout. Pro EU to není snadný úkol, a proto její vrcholové orgány přijímají další přísná opatření k jeho splnění. Jedním z nich je i vydání nařízení (ES) č. 842/2006. Nařízení o některých fluorovaných skleníkových plynech zavádí nové povinnosti v oblasti využívání fluorovaných skleníkových plynů jako chladících médií, hasiv, rozpouštědel a inertních plynů ve vysokonapěťových spínacích zařízeních.
Návrh změny zákona obsahuje rozsáhlou změnu terminologie v oblasti ochrany ozonové vrstvy, odráží snahu řešit všechny dotčené oblasti z hlediska provozovatele či podnikatelských subjektů činných v oblasti servisu dotčených zařízení stejným způsobem. Přestože dosavadní národní úprava ochrany ozonové vrstvy je funkční, doznává touto změnou celé řady změn, jak co se týče přesnější formulace a větší přehlednosti, tak i změn věcných, zejména pokud se jedná o upřesnění rozsahu plnění povinností členské země dané nařízením (ES) č. 2037/2000. Za důležitou úpravu dosavadního stavu lze považovat zejména rozšíření povinnosti kontrol úniků regulovaných látek i na systémy požární ochrany, kterou nařízení (ES) č. 2037/2000 implicitně v článku 16 požaduje, avšak dosavadní formulace zákona není v této oblasti efektivně aplikovatelná.
Oproti dosavadnímu stavu navržená právní úprava počítá s certifikáty vydanými na dobu neurčitou (dosud se vydávala povolení na dobu cca 3 let) a v tomto ustanovení zároveň umožňuje Ministerstvu certifikát odebrat v případě závažného porušení povinností či podmínek, za nichž se certifikát vydává. Cílem této změny je rovněž snížení administrativní zátěže podnikatelů.
Navrhovaná účinnost je prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.
Zákon byl předán prezidentovi k podpisu.