Beck-online blog
Beck-online není jen perfektně vybavená knihovna. Je to obrovská síť propojených informací z různých zdrojů. Naším úkolem je pro vás informace analyzovat, hledat mezi nimi souvislosti, označovat je, formátovat a řadit tak, abyste je snadno našli a neztráceli čas.
Práce s předpisy – tisk, export a další
Práce s předpisy – tisk, export a další
Fulltextové hledání předpisů
Fulltextové hledání předpisů
Rychlé nalezení předpisů
Rychlé nalezení předpisů
Nové vydání šedého komentáře k Ústavě je online
Jde o druhé, aktualizované a přepracované vydání komentáře (první vyšlo v roce 2007), na kterém se podíleli dva současní soudci Ústavního soudu. Nejenže zachycuje přijaté změny Ústavy České republiky, hojně bylo doplněno o recentní i nejnovější judikaturu Ústavního soudu, v textu došlo také k reflexi nové literatury vztahující se k jednotlivým článkům ústavy. Partie zesnulého doc. Vladimíra Mikule upravil a doplnil JUDr. Radovan Suchánek, nový spoluautor. Publikace by měla posloužit jak právníkům v běžné praxi, tak akademikům a právním teoretikům, ale bude srozumitelná a použitelná i pro širší veřejnost.
více zde
Zákon o některých službách informační společnosti (komentář)
Nový Beckův komentář v Občanském právu!
Vzhledem významnému dopadu, který má zákon o některých službách informační společnosti na řadu poskytovatelů služeb informační společnosti a ostatní subjekty podnikající na poli digitální ekonomiky, se tento komentář zaměřuje mimo obecných výkladů především na praktické vysvětlení dopadů a významu zákona. Cílem autora tedy není pouze rozšířit stav právního poznání v komentované problematice, ale také poskytnout praktický, ucelený a přímo použitelný výklad všem subjektům řídícím se při své činnosti tímto zákonem.
Více zde
Zpětná vazba testujícího zákazníka
Tohle mne minulý týden potěšilo. Volal jsem naší (doufám, že) budoucí klientce, abych zjistil, zda je u nich v průběhu testování Beck-online vše v pořádku a nepotřebují s něčím pomoct. Slíbila se poptat ještě u ostatních právníků a pak mi zaslala odpověď, o kterou se rád podělím:
„Dobrý den pane Mikulo, zasílám první zpětnou vazbu k databázi Beck-online. Prozatím využíváme příležitostně, nicméně ohlas je velmi dobrý. Dle našeho názoru je jednodušší a přehlednější než ………, se kterým jsme doposud pracovali. Výklad a komentáře k § shledáváme jako velice dobré. Oceňujeme rychlé vyhledávání jak v rámci daného textu, tak při hledání „pojmů“ napříč legislativou, komentáři apod. Líbí se nám provázanost, kdy když uživatel klikne na zákon, tak přesně vidí, kdy došlo ke změnám a jaká je s tím spojená judikatura, směrnice atd. Budeme rádi s touto databází pracovat i nadále a do budoucna i ve větší míře.
S pozdravem,
Kateřina K.“
Tady nezbývá než poděkovat!
Rychlé filtrování nalezených dokumentů (např. judikátů z konkrétního soudu)
Po zadání fulltextového hledání se zobrazí seznam nalezených dokumentů všech typů. Ty lze velmi snadno a rychle filtrovat v levém panelu.
Hledáte např. judikaturu k ochraně osobnosti z VS v Olomouci ? Postupujte následovně. Nejprve zadejte hledaný text a pak už stačí v levém panelu vybrat položky, které Vám Beck-online nabídne:
Postupně kliknete na Judikatura / Vrchní soudy / Vrchní soud v Olomouci. Během necelé půl minuty se tak z více než 7000 dokumentů dostanete na 23 judikátů, které jste hledali:
Prohledání souvisejících dokumentů na jedno kliknutí
U zobrazeného předpisu či paragarfu se v pravém panelu ihned nabízí související dokumenty. Je-li jich víc, jako v případě níže, je užitečné je ještě dále filtrovat či prohledat. Klikněte proto na počet souvisejících dokumentů nebo na odkaz vyznačený v obrázku níže:
Uprostřed se následně zobrazí seznam souvisejících dokumentů, které lze fulltextově prohledat a v levém panelu možnosti filtrování. V našem příkladu jsme snadno z 985 souvisejících judikátů získali 1 z Nejvyššího soudu (filtr v levém panelu), obsahující slovo byt (fulltext)
Upozornění na legislativní proces přímo u dotčených předpisů
Pokud se aktuálně projednává legislativní úprava zobrazeného předpisu, objeví se u časových verzí v pravém panelu nová červená ikona s vykřičníkem:
Po kliknutí na ikonu se pod obecnými údaji o předpisu v levém panelu objeví informace o chystané změně s odkazem na sněmovní tisk na stránkách PSP:
Pro tisk, export a další akce používejte nástrojovou lištu nad dokumentem
Nad otevřeným dokumentem nebo seznamem výsledků hledání uvidíte několik ovládacích ikon. Jejich prostřednictvím snadno provedete požadovanou akci:
Zákon o svobodném přístupu k informacím (komentář)
Do modulu Správní oprávo – Obce a kraje jsme zařadili další šedý komentář!
Navazuje na předchozí dvě úspěšná vydání v již zaniklém nakladatelství Linde Praha a. s. Od posledního z nich sice uplynuly pouhé čtyři roky, a ač se může zdát, že za tak krátkou dobu nemohlo dojít k výraznějším změnám v oblasti práva na informace, opak je pravdou. Především v letošním roce došlo k významné novelizaci zákona v souvislosti s transpozicí směrnice 2013/37/EU, kterou se mění směrnice 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoru. Kromě toho, nebo snad především, zákon za uplynulé čtyři roky velmi významným způsobem dotvořila judikatura správních soudů.
Více zde
Bytové spoluvlastnictví a bytová družstva (Komentář)
Nový šedý komentář v Občanském právu!
Autoři komentáře zhodnotili dosavadní vývoj právních názorů za uplynulé dva roky od účinnosti občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích. Výklad k bytovému spoluvlastnictví zahrnuje přijetí katastrální vyhlášky, pokynů ČÚZK č. 44, a nařízení vlády č. 366/2013 Sb., o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím.
Autoři se tak zaměřují na většinu aktuálních problémů bytového spoluvlastnictví, včetně uplatnění občasného zákoníku na jednotky vymezené podle zákona o vlastnictví bytů.
více zde
Zákon o soudech a soudcích
Nový komentář v Justičním a procesním právu!
J. Kocourek v komentáři reaguje na změny v právní úpravě, k nimž došlo v této oblasti v průběhu posledních deseti let. Podává výklad jednotlivých ustanovení zákona o soudech a soudcích, zahrnující i základní informace o obsahu vybraných souvisejících právních předpisů, jejichž přehled je uveden v závěru publikace, a podrobný výklad nároků spojených s výkonem funkce soudce s cílem přispět především k jejich praktické aplikaci.
více zde
Konkrétní předpis hledejte pomocí jeho čísla nebo zkratky
Uživatel, který se potřebuje rychle dostat na konkrétní dokument, má možnost vyhledat jej tak, jak je zvyklý.
Zkuste zadat sbírkové číslo předpisu (např. 89/2012) nebo jeho zkratku (NOZ).
Krátké instruktážní video s názornou ukázkou naleznete zde.
Najděte potřebné dokumenty rychleji pomocí přesných filtrů
Naši klienti oceňují obrovské množství informací, které Beck-online nabízí․ O to důležitější pak pro ně je rychle se v nich zorientovat. Při zadání obecnějšího dotazu s velkým počtem nalezených dokumentů využijte filtry v levém panelu. Budou Vás navigovat správným směrem a ušetří Vám tak spoustu času.
Nejrychlejší cesta k souvisejícím informacím vede přes pravý panel
Informace související s jednotlivými dokumenty (články, paragrafy, judikáty) nemusíte složitě dohledávat. Automaticky se Vám zobrazí vedle otevřeného textu. Zajímá Vás například prováděcí předpis ke konkrétnímu paragrafu? Podívejte se třeba na tento příklad.
Nový zákon o státním občanství
Poslanci setrvali na své verzi úpravy státního občanství.
Dne 11. 6. 2013 Poslanecká sněmovna přehlasovala Senát a setrvala na své verzi vládního návrhu zákona o státním občanství České republiky, který má nahradit stávající zákon č. 40/1993 Sb.
Návrh upravuje podmínky pro nabytí a pozbytí státního občanství České republiky a snaží se předejít vzniku případů bezdomovectví.
Jeho cílem je také definitivně vyřešit nabývání státního občanství České republiky v souvislosti se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky․ Stávající zjednodušený způsob pro slovenské státní občany bude nahrazen jednotnou úpravou pro státní občany všech zemí EU.
Mírnější podmínky nabývání státního občanství udělením budou platit pro bývalé československé nebo české státní občany, občany jiných členských států EU, Švýcarska nebo států, které jsou vázány dohodou o Evropském hospodářském prostoru.
Podstatně se rozšiřuje okruh osob, které mohou státní občanství nabýt prohlášením.
Návrh nebrání vzniku a existenci dvojího nebo vícerého státního občanství při nabývání cizího státního občanství na základě výslovného projevu vůle státními občany České republiky.
Výslovně se zakotvuje možnost obnovy řízení o nabytí státního občanství udělením i prohlášením (např. v případě zatajení rozvodu manželství se státnim občanem České republiky).
Dne 16. 5. 2013 senátoři poslancům návrh vrátili s pozměňovacím návrhem, v němž žádali:
– zrušení možnosti prominutí neznalosti českého jazyka a neznalosti ústavního systému České republiky a základní orientace v kulturně-společenských, zeměpisných a historických reáliích České republiky coby podmínky udělení státního občanství,
– umožnění soudního přezkumu rozhodnutí o zamítnutí žádosti […]
Přísnější regulace lhůt splatnosti
Poslanci setrvali na své verzi návrhu novely obchodního zákoníku.
Dne 11. 6. 2013 Poslanecká sněmovna přehlasovala Senát a setrvala na své verzi vládního návrhu novely obchodního zákoníku, který nahrazuje stávající § 369a ObchZ.
Návrh implementuje směrnici Evropského parlamentu a Rady 2011/7/EU ze dne 16. února 2011 o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích․ Cílem návrhu je zlepšení platební morálky, jejíž deficit může zvláště v době hospodářské krize způsobit druhotnou platební neschopnost dodavatelů zboží a služeb.
Směrnice nově požaduje:
– maximální dobu splatnosti 60 dnů (základní lhůta zůstává na 30 dnech),
– zvýšení sazby úroku z prodlení (minimálně osm procentních bodů nad referenční sazbou ČNB),
– právo věřitele vymáhat po dlužníku též částku představující náklady na vymožení pohledávky v paušální výši,
– maximální ujednanou dobu trvání přejímky zboží nebo služeb 30 dnů․
Pravidla o výši úroku z prodlení a o paušální sazbě nákladů na vymáhání pohledávky budou upravena v nařízení vlády č. 142/1994 Sb.
V novém občanském zákoníku je obdobná úprava již obsažena (§ 1963 NObčZ).
Vedle uvedených změn návrh řeší též legislativní chybu způsobenou zákonem č. 355/2011 Sb. spočívající v tom, že v § 38b ObchZ chybí ustanovení, jaké údaje se v případě rozdělení u nástupnické osoby zapisují do obchodního rejstříku.
Dne 2. 5. 2013 Senát návrh vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacím návrhem senátora Radko Martínka, který stanovil, že je-li veřejný zadavatel poskytovatelem zdravotních služeb, platí, že povaha smluvního závazku vždy odůvodňuje prodloužení doby splatnosti až na 60 […]
Zpřísnění podmínek insolvenčních správců
Poslanci setrvali na své verzi návrhu zvyšujícím dohled státu nad insolvenčními správci.
Dne 11. 6. 2013 Poslanecká sněmovna přehlasovala Senát a setrvala na své verzi vládního návrhu novely zákona o insolvenčních správcích.
Cílem návrhu je zajistit řádný a spolehlivý výkon činnosti insolvenčních správců.
Dojde ke zpřísnění prověřování znalostí a praktických zkušeností uchazečů o výkon této činnosti․ Bude zaveden požadavek po dobu alespoň 3 let vykonávat odbornou praxi v oblasti související s výkonem funkce insolvenčního správce (zejména v oblasti práva, ekonomie, daňového poradenství, účetnictví, auditu nebo řízení podniku)․ Bude přijata vyhláška měnící vyhlášku č. 312/2007 Sb., o obsahu a dalších náležitostech zkoušek insolvenčních správců. Zpřísní se též požadavek bezúhonnosti.
Ke zvýšení dohledu státu nad insolvenčními správci má přispět nové vymezení působnosti insolvenčních soudů a Ministerstva spravedlnosti ve vztahu k insolvenčním správcům.
Činnost insolvenčního správce dlužníka podle § 3 odst. 2 zákona o insolvenčních správcích bude možné vykonávat pouze osobou splňujicí předpoklady pro výkon citlivé činnosti podle zakona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.
Změny se týkají též institutu hostujícího insolvenčního správce.
Dne 2. 5. 2013 Senát Poslanecké sněmovně návrh vrátil s pozměňovacími návrhy, které změkčují některá ustanovení týkající se insolvenčních správců – fyzických osob a odsouvají účinnost o jeden měsíc.
Návrh míří k prezidentu republiky.
Návykové látky bude určovat vláda
Poslanci jednají o pružné reakci na nové způsoby výroby drog.
Dne 16. 5. 2013 prošly prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona o prekursorech drog a vládní návrh novely zákona o návykových látkách.
Cílem návrhu zákona o prekursorech drog je vyčlenit problematiku prekursorů drog (látek, z nichž se dají vyrobit návykové látky) ze zákona o návykových látkách, aby se dosáhlo vyšší přehlednosti obou úprav.
V současnosti se vedle zákona o návykových látkách na prekursory drog vztahují též tyto předpisy:
– nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 273/2004 ze dne 11. února 2004 o prekursorech drog,
– nařízení Rady (ES) č. 111/2005 ze dne 22. prosince 2004, kterým se stanoví pravidla pro sledování obchodu s prekursory drog mezi Společenstvím a třetími zeměmi,
– nařízení Komise (ES) č. 1277/2005 ze dne 27. července 2005, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 273/2004 o prekursorech drog a k nařízení Rady (ES) č. 111/2005, kterým se stanoví pravidla pro sledování obchodu s prekursory drog mezi Společenstvím a třetími zeměmi.
Návrh zmocňuje vládu k vydání nařízení, kterým stanoví seznam výchozích a pomocných látek. To jsou látky, které nejsou uvedenými látkami kategorie 1, 2 nebo 3, ale z důvodu jejich častého zneužívání a významu při nedovolené výrobě omamných, psychotropních nebo uvedených látek kategorie 1, 2 nebo 3 s nimi mohou podnikající fyzické osoby, právnické osoby a orgány státní správy zacházet jen za podmínek stanovených tímto zákonem. Vláda tak bude […]
Veřejné rejstříky
Poslanci jednají o nové úpravě veřejných informací o právnických a fyzických osobách.
Dne 10. 5. 2013 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, který reaguje na úpravu nového občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích a překonává stávající roztříštěnost právní úpravy.
Veřejnými rejstříky právnických a fyzických osob budou:
– spolkový rejstřík,
– nadační rejstřík,
– rejstřík ústavů,
– rejstřík společenství vlastníků jednotek,
– obchodní rejstřík a
– rejstřík obecně prospěšných společností.
Důsledkem nového systému by měl být mimo jiné rychlejší proces zakládání obchodních korporací. Zásadní urychlení přinese zápis do veřejného rejstříku dálkovým přístupem, který budou provádět notáři. Snížení administrativní zátěže má přinést další elektronizace a automatizované přenosy dat. Nová aplikace například automaticky upozorní na nesplnění povinnosti zveřejňování výročních zpráv a účetních závěrek. Změna referenčních údajů v základním registru by se automaticky měla promítnout do aplikace obchodního rejstříku bez jakéhokoliv řízení.
Výraznou změnou je přenesení pravomoci vést spolkový rejstřík na soudy oproti stávající úpravě seznamu občanských sdružení vedeného Ministerstvem vnitra, z nějž nebylo možné snadno zjistit základní údaje o těchto subjektech ani osobách, které za ně jednají.
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj návrh zákona projednal dne 24. 5. 2013. Ústavně právní výbor návrh zákona dosud neprojednal.
Zákon o statusu veřejné prospěšnosti
Poslanci jednají o nabývání a pozbývání statusu veřejné prospěšnosti.
Dne 10. 5. 2013 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona o statusu veřejné prospěšnosti.
Cílem návrhu je upravit podmínky nabývání a pozbývání statusu veřejné prospěšnosti, který zavádí nový občanský zákoník (§ 146 až 150 NObčZ)․
Veřejně prospěšná činnost je poskytována za stejných podmínek pro všechny předem neurčenému počtu příjemců z řad veřejnosti, s cílem přispívat k dosahování obecného blaha. Hlavním účelem výkonu veřejně prospěšné činnosti není vytváření zisku. O přiznání práva na zápis statusu rozhoduje soud. Se statusem mohou být spojeny různé výhody např. podle zákona upravujícího daně z příjmů.
Rozhodující pro získání statusu tedy bude charakter činnosti, nikoli právní forma jako doposud, kdy se za tzv. „nestátní neziskové organizace“ považovaly všechny obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy, církve a náboženské společnosti, evidované právnické osoby církví a náboženských společností a občanská sdružení.
Návrh obsahuje demonstrativní výčet činností, které se považují za veřejně prospěšné činnosti. Dalšími předpoklady získání statusu jsou hospodárné využívání majetku a bezúhonnost osob, které mají podstatný vliv na jejím rozhodování.
Návrh byl přikázán k projednání ústavně právnímu výboru.
Zkrácení doby nepřetržitého odpočinku mezi směnami
Poslanci schválili senátní verzi novely zákoníku práce.
Dne 16. 5. 2013 Poslanecká sněmovna schválila senátní verzi senátního návrhu novely zákoníku práce, který umožní řetězení pracovních poměrů na dobu určitou.
Podle § 39 odst. 2 ZPr doba trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout 3 roky a ode dne vzniku prvního pracovního poměru na dobu určitou může být opakována nejvýše dvakrát․
Navrhovaná úprava zakotvuje možnost výjimky z tohoto pravidla, jsou-li u zaměstnavatele dány vážné provozní důvody nebo důvody spočívající ve zvláštní povaze práce, na jejichž základě nelze na zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má tuto práci vykonávat, navrhl založení pracovního poměru na dobu neurčitou (má jít zejména o sezónní práce ve stavebnictví, zemědělství nebo kultuře)․ Pravidla musí upravovat písemná dohoda zaměstnavatele s odborovou organizací nebo vnitřní předpis v případě, že u zaměstnavatele odborová organizace nepůsobí․
Návrh je podrobnějším rozvedením úpravy, která byla účinná před 1. 1. 2012. Na jeho obsahu se dohodli zástupci Svazu průmyslu a dopravy České republiky, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů a Českomoravské konfederace odborových svazů.
Dne 27. 3. 2013 Poslanecká sněmovna návrh schválila ve zněni pozměňovacího návrhu poslance Miroslava Bernáška, který zkracuje dobu nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami z 12 hodin na 11 hodin (§ 90 odst. 1 ZPr). Tento návrh je však v rozporu s čl. 10 odst. 1 písm. b) směrnice Rady 94/33/ES ze dne 22. června […]
Nový zákon o státním občanství
Nový zákon o státním občanství
Senátoři mají výhrady k nové úpravě státního občanství.
Dne 16. 5. 2013 Senát vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy vládní návrh zákona o státním občanství České republiky, který má nahradit stávající zákon č. 40/1993 Sb.
Návrh upravuje podmínky pro nabytí a pozbytí státního občanství České republiky a snaží se předejít vzniku případů bezdomovectví.
Jeho cílem je také definitivně vyřešit nabývání státního občanství České republiky v souvislosti se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky. Stávající zjednodušený způsob pro slovenské státní občany bude nahrazen jednotnou úpravou pro státní občany všech zemí EU.
Mírnější podmínky nabývání státního občanství udělením budou platit pro bývalé československé nebo české státní občany, občany jiných členských států EU, Švýcarska nebo států, které jsou vázány dohodou o Evropském hospodářském prostoru.
Podstatně se rozšiřuje okruh osob, které mohou státní občanství nabýt prohlášením.
Návrh nebrání vzniku a existenci dvojího nebo vícerého státního občanství při nabývání cizího státního občanství na základě výslovného projevu vůle státními občany České republiky.
Výslovně se zakotvuje možnost obnovy řízení o nabytí státního občanství udělením i prohlášením (např. v případě zatajení rozvodu manželství se státním občanem České republiky).
Senátoři ve schváleném pozměňovacím návrhu žádají:
– zrušení možnosti prominutí neznalosti českého jazyka a neznalosti ústavního systému České republiky a základní orientace v kulturně-společenských, zeměpisných a historických reáliích České republiky coby podmínky udělení státního občanství,
– umožnění soudního přezkumu rozhodnutí o zamítnutí žádosti o udělení státního […]
Konkurence mezi telefonními operátory
Poslanci schválili novelu zákona o elektronických komunikacích.
Dne 15. 5. 2013 Poslanecká sněmovna schválila poslanecký návrh novely zákona o elektronických komunikacích․ Návrh slibuje řešení nekalých praktik telefonních operátorů vůči zákazníkům a ostatním podnikatelům, které brání vzniku konkurence, zlepšení kvality služeb a snížení cen na telekomunikačním trhu.
Původní radikální návrhy byly překonány kompromisním pozměňovacím návrhem předkladatele – poslance Jana Husáka:
– původní sankci neplatnosti smlouvy uzavřené na dálku bez písemného poskytnutí předsmluvních informací, aby spotřebitel věděl, k čemu se zavazuje a v případě sporu nebyl v důkazní nouzi, nahradila povinnost podnikatele bezodkladně po uzavření takové smlouvy nebo její změny poskytnout účastníkovi dané informace písemně, a to v elektronické nebo listinné formě, přičemž lhůta pro odstoupení účastníka od smlouvy počíná běžet dnem následujícím po dni předání těchto informací,
– původní zákaz automatického prodlužování smluv na dobu určitou nahradila povinnost nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy informovat účastníka o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu,
– původní zákaz smluvních pokut za předčasné ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou nahradilo omezení, že výše úhrady v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, výpovědí ze strany účastníka nebo podnikatele nebo dohodou obou smluvních stran, […]