Beck-online blog
Beck-online není jen perfektně vybavená knihovna. Je to obrovská síť propojených informací z různých zdrojů. Naším úkolem je pro vás informace analyzovat, hledat mezi nimi souvislosti, označovat je, formátovat a řadit tak, abyste je snadno našli a neztráceli čas.
Doprovodný zákon k rekodifikaci
Poslanci budou projednávat obsáhlý změnový zákon.
Dne 19. 3. 2013 v Poslanecké sněmovně prošel prvním čtením vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím rekodifikace soukromého práva.
Doprovodný zákon provádí změny vyžadované novým občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích.
Nedochází k terminologickým změnám ve všech navazujících předpisech. Přechodné ustanovení § 3029 odst. 1 NObčZ totiž zakotvilo pravidlo, že dovolávají-li se právní předpisy ustanovení, která se novým občanským zákoníkem zrušují, vstupují na jejich místo jim odpovídající ustanovení tohoto zákona.
Ke komplexním terminologickým změnám dochází v těch zákonech, kde bylo nutné provést alespoň jednu změnu z jiného, věcného důvodu. Terminologická nekonzistentnost má být překonávána postupem času pomocí samostatných novel či přijímání nových předpisů.
Změny navrhované doprovodným zákonem se dotknou zejména těchto oblastí:
1) Podnikání a finanční trhy
– živnostenský zákon
– zákon o bankách
– zákon o podnikání na kapitálovém trhu
2) Nové instituty v oblasti oceňování majetku, pojištění či dražeb
– zákon o oceňování majetku
– zákon o pojišťovnictví
– zákon o veřejných dražbách
3) Ochrana spotřebitele
– zákon o ochraně spotřebitele
– zákon o regulaci reklamy
4) Sociální oblast
– zákon o důchodovém pojištění
– zákon o sociálně-právní ochraně dětí
– zákon o sociálních službách
– zákon o nemocenském pojištění
5) Pracovněprávní vztahy
– zákoník práce
6) Státní správa
– zákon o požární ochraně
– zákon o Policii České republiky
– zákon o pobytu cizinců na území České republiky
7) Kultura a jiné oblasti
– zákon o státní památkové péči
– zákon o právu autorském
– zákon o církvích a náboženských společnostech
8) Postavení profesních komor
– notářský řád
– zákon […]
Zvláštní řízení soudní
Poslanci budou jednat o nové úpravě nesporných řízení.
Dne 19. 3. 2013 v Poslanecké sněmovně prošel prvním čtením vládní návrh zákona o zvláštních řízeních soudních.
Návrh zákona tvoří vedle novely občanského soudního řádu a novely insolvenčního zákona základ procesní úpravy navazující na rekodifikaci soukromého práva.
Nový zákon o zvláštních řízeních soudních upravuje nesporná řízení a jiná zvláštní řízení (druhá a třetí definice účastníků řízení). Občanský soudní řád bude nadále upravovat pouze řízení sporná (první definice účastníků řízení) a v ostatních případech se použije subsidiárně.
Návrh obsahuje taxativní výčet všech nesporných a jiných zvláštních řízení. Je mezi nimi např. též řízení o rozvod manželství, které bývá považováno za sporné, ale platí pro něj výjimky.
Důvodová zpráva vyzdvihuje čtyři nové instituty, které musely být nově procesně upraveny:
1) podpůrná opatření při narušení schopnosti zletilého právně jednat (nový občanský zákoník rozšiřuje možnosti ukládaných opatření oproti současným institutům omezení a zbavení způsobilosti k právním úkonům),
2) nezvěstnost (nový občanský zákoník zavádí institut prohlášení za nezvěstného),
3) zásah do integrity (nový občanský zákoník upravuje právo na duševní a tělesnou integritu),
4) svěřenský fond (jde o zvláštní druh správy cizího majetku podle nového občanského zákoníku).
Rekodifikace přinesla mimo jiné tyto terminologické změny:
– právní osobnost – dříve způsobilost k právům a povinnostem,
– svéprávnost – dříve způsobilost k právním úkonům,
– právní jednání – dříve právní úkon,
– pozůstalost – souhrnný pojem pro dědictví a odkaz,
– obchodní korporace – […]
Novela OSŘ
Poslanci budou jednat o rekodifikační novele občanského soudního řádu.
Dne 19. 3. 2013 v Poslanecké sněmovně prošel prvním čtením vládní návrh novely občanského soudního řádu.
Návrh tvoří vedle nového zákona o zvláštních řízeních soudních a novely insolvenčního zákona základ procesní úpravy navazující na rekodifikaci soukromého práva. Občanský soudní řád bude nadále upravovat pouze sporná řízení. Pro nesporná řízení a jiná zvláštní řízení se použije subsidiárně.
Hlavní změny v nalézacím řízení se týkají
– věcné příslušnosti reflektující sjednocení závazkového práva,
– institutu podpůrce (osoba, která může účastníkovi podle občanského zákoníku napomáhat při rozhodování),
– ochrany držby podle nového občanského zákoníku.
Hlavní změny ve vykonávacím řízení se týkají
– výkonu rozhodnutí na dávky ze zaopatřených smluv,
– vyloučení věcí z výkonu rozhodnutí prodejem movitých věcí,
– prodeje movitých věcí (pod pojem „věci“ se nově zahrnují i pohledávky),
– prodeje nemovitých věcí a závodu, pokud jde o nové instituty pachtu a práva stavby,
– prodeje rodinného závodu.
Rekodifikace přinesla mimo jiné tyto terminologické změny:
– právní osobnost – dříve způsobilost k právům a povinnostem,
– svéprávnost – dříve způsobilost k právním úkonům,
– věci týkající se vztahů mezi podnikateli vyplývajících z podnikatelské činnosti – dříve obchodní věci,
– sídlo – dříve místo podnikání,
– obchodní závod – dříve podnik.
Návrh byl přikázán k projednání ústavně právnímu výboru.
Výkon vazby a trestu odnětí svobody
Poslanci budou jednat o novele zákona o výkonu vazby a zákona o výkonu trestu odnětí svobody.
Dne 19. 3. 2013 v Poslanecké sněmovně prošel prvním čtením vládní návrh novely zákona o výkonu vazby a zákona o výkonu trestu odnětí svobody.
Cílem návrhu novely zákona o výkonu vazby je především
– stanovit způsob umisťování obviněných ve vazebních věznicích,
– doplnit do zákona pravomoc ministra spravedlnosti zřizovat vazební věznice,
– přenést některé povinnosti obviněných z prováděcí vyhlášky do zákona (stávající úprava je ústavně problematická),
– zpřesnit práva a povinnosti obviněných,
– doplnit do zákona způsob úhrady poskytnuté zdravotní péče nehrazené ze zdravotního pojištění,
– konkretizovat náklady spojené s výkonem vazby,
– uvést postup při přezkumu pravomocně uložených kázeňských trestů do souladu se soudním řádem správním.
Cílem návrhu novely zákona o výkonu trestu odnětí svobody je především
– doplnit zákon o účel výkonu trestu,
– přenést některé povinnosti odsouzených z prováděcí vyhlášky do zákona (stávající úprava je ústavně problematická),
– nahradit sociální kapesné poskytované odsouzeným bez finančních prostředků balíčkem obsahujícím nezbytné osobní potřeby,
– konkretizovat náklady spojené s výkonem trestu a vytvořit podmínky pro zlepšení jejich vymáhání,
– upravit umisťování odsouzených do oddělení se zesíleným stavebně technickým zabezpečením.
Návrh byl přikázán k projednání ústavně právnímu výboru.
Konec doživotní imunity poslanců a senátorů
Senát schválil omezení trestněprávní imunity poslanců, senátorů a soudců Ústavního soudu.
Dne 20. 3. 2013 Senát schválil poslanecký návrh novely Ústavy omezujícího imunitu poslanců, senátorů a soudců Ústavního soudu pomocí 58 hlasů.Podle současného znění čl. 27 odst. 4 Úst odepře-li komora souhlas, je trestní stíhání poslance nebo senátora navždy vyloučeno. Obdobné ustanovení platí v případě soudců Ústavního soudu (čl. 86 odst. 1 Úst).
Podle schváleného návrhu odepření souhlasu nevylučuje trestní stíhání navždy, ale pouze po dobu trvání mandátu, resp. funkce soudce Ústavního soudu.
Pozměňovací návrh poslance Miroslava Kalouska na úplné zrušení poslanecké a senátorské trestněprávní imunity dne 13. 2. 2013 v Poslanecké sněmovně neprošel.
Návrh míří k podpisu prezidenta republiky.
Styk rodiče s dítětem na dálku
Nejvyšší soud vydal sjednocující stanovisko připouštějící náhradu osobního styku rodiče s dítětem.
Občanskoprávní a obchodní kolegium Nejvyššího soudu vydalo sjednocující stanovisko s následující právní větou:„V odůvodněných případech lze nahradit osobní styk rodiče s dítětem jiným způsobem, např. prostřednictvím výpočetní techniky, tzv. elektronickou poštou, internetovou komunikací (Skype, Facebook apod.), nebo telefonicky.“Pakliže osobní styk rodiče s dítětem není možný (např. kvůli geografické vzdálenosti, nemoci či výkonu trestu odnětí svobody), lze jej nahradit stykem nepřímým, aby došlo k zachování rodinných vazeb. Rodič, který dítě má ve své péči, pak bude povinen danou formu styku v soudem určenou dobu umožnit.
Jednací řády Parlamentu
Senátoři zamítli poslaneckou verzi senátního návrhu novely jednacího řádu.
Dne 13. 3. 2013 Senát zamítl senátní návrh novely zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.Původní verze senátního návrhu zákona obsahovala několik dílčích změn, jejichž cílem bylo zlepšit zákonodárný proces. Jejich obsahem byla:
– povinnost v důvodové zprávě zhodnotit alternativy a odhad dopadů na výdaje právnických a fyzických osob,
– úprava postupu přezkoumávání náležitostí návrhu zákonů,
– povinnost pozměňovací návrh podat s odůvodněním a dalšími náležitostmi,
– omezení možnosti podat komplexní pozměňovací návrh pouze garančním výborem,
– možnost po přijetí pozměňovacích návrhů přerušit třetí čtení minimálně na 24 hodin,
– možnost navrhovatele vzít svůj návrh zpět až do konečného hlasování v Poslanecké sněmovně (podle stávající úpravy lze pouze do ukončení druhého čtení).Pozměňovací návrhy přijaté Poslaneckou sněmovnou však všechny body senátního návrhu odstranily a přijaly body zcela nové, mezi nimi zejména:
– snížení počtu poslanců potřebných k vytvoření nového poslaneckého klubu v průběhu volebního období z deseti na šest (případ strany LIDEM, která jich má osm),
– možnost sloučení rozpravy ke dvěma nebo více bodům pořadu,
– novou úpravu doplňování pořadu schůze sněmovny.
Návrh se tedy opět vrací do Poslanecké sněmovny.
Navazující senátní návrh novely zákona o jednacím řádu Senátu byl dne 8. 2. 2013 Poslaneckou sněmovnou schválen bez pozměňovacích návrhů. Aktuálně o něm jedná ústavně-právní výbor Senátu.
Velezrada prezidenta republiky
Senát schválil kontroverzní žalobu proti Václavu Klausovi.
Dne 4. 3. 2013 Senát na mimořádné 7. schůzi přijal usnesení, kterým schválil návrh na podání ústavní žaloby proti prezidentu republiky Václavu Klausovi pro velezradu.
Žaloba prezidentovi vytýká opakované jednání směřující proti svrchovanosti republiky, jakož i proti jejímu demokratickému řádu tím, že prezident:
1) neratifikoval rozhodnutí Evropské rady ze dne 25. března 2011, kterým se mění čl. 136 SFEU, pokud jde o mechanismus stability pro členské státy, jejichž měnou je euro (tzv. „euroval“);
2) nejmenoval soudce Ústavního soudu na aktuálně již tři uvolněná místa a místopředsedu Ústavního soudu (PZ 24/2013);
3) udělil amnestii zastavující některá pravomocně neskončená trestní stíhání (PZ 1/2013);
4) nerozhodl s řádným odůvodněním o návrhu na jmenování Petra Langera soudcem;
5) otálel s ratifikací Dodatkového protokolu k Evropské sociální chartě.
Přestože jednání i hlasování senátorů bylo neveřejné, zpravodajské servery publikovaly seznam 38 senátorů, kteří návrh podpořili, a 30 senátorů, kteří byli proti.
Řízení je vedeno pod sp. zn. Pl. ÚS 17/13. Žaloba bude projednána přednostně před ostatními návrhy (§ 97 odst. 3 ZÚS).
Dne 5. 3. 2013 Ústavní soud odmítl návrh na pro zrušení čl. II amnestie pro svou nepříslušnost.
Poskytování zdravotních služeb nezletilým
Prezident republiky podepsal novelu zákona o zdravotních službách.
Dne 28. 2. 2013 prezident republiky podepsal novelu zákona o zdravotních službách, jejímž cílem je vyřešit problémy, které ukázala aplikační praxe tohoto zákona (zákon o zdravotních službách je účinný od 1. 4. 2012). Návrh má vyjasnit úpravu poskytování zdravotních služeb nezletilým pacientům a pacientům s omezenou či zbavenou způsobilostí k právním úkonům.
Návrh mimo jiné obsahuje novou úpravu
– poskytování informací o zdravotním stavu,
– souhlasu s poskytováním zdravotních služeb (který bude moci nově poskytovat i nezletilý namísto svého zákonného zástupce, přičemž se použije úprava občanského zákoníku o postupném nabývání způsobilosti k právním úkonům),
– oznamování hospitalizace soudu (povinnost se zrušuje, pokud byl s hospitalizací dodatečně vysloven souhlas),
– přípravy na výkon zdravotnického povolání (zmírnění kvalifikačních požadavků),
– souhlasu s nakládáním s částmi lidského těla (rozšíření možností bez souhlasu použít odebrané orgány či provést pitvu za účelem výuky, vědy nebo výzkumu).
Senát dne 31. 1. 2013 návrh Poslanecké sněmovně vrátil s řadou pozměňovacích návrhů. Senátoři navrhovali několik změn nad rámec původního návrhu a požadovali podrobnější úpravu souhlasu s poskytováním zdravotních služeb: není-li zdravotní výkon neodkladný, ale potřebný a zákonný zástupce s ním nesouhlasí, má soud ustanovit opatrovníka.
Dne 19. 2. 2013 Poslanecká sněmovna setrvala na původním znění návrhu zákona.
Transformace občanských sdružení na obecně prospěšné společnosti
Poslanecká sněmovna nepřijala pozměňovací návrh Senátu.
Dne 19. 2. 2013 Poslanecká sněmovna setrvala na původním návrhu zákona o změně právní formy občanského sdružení na obecně prospěšnou společnost.
Návrh zákona má umožnit dobrovolnou změnu právní formy sdružení vzniklého podle zákona č. 83/1990 Sb. na obecně prospěšnou společnost podle zákona č. 248/1995 Sb., čímž dojde k zachování těchto subjektů včetně jejich historie i za nového občanského zákoníku.
Rozhodnutí o změně právní formy vyhotovené formou notářského zápisu nahrazuje zakládací listinu obecně prospěšné společnosti.
Návrh zákona Senát Poslanecké sněmovně vrátil s pozměňovacími návrhy. Problém spočívá v § 2 odst. 1 návrhu, podle něhož:
Sdružení může rozhodnout o změně své právní formy na obecně prospěšnou společnost. Sdružení může změnit svou právní formu jen tehdy, jestliže s tím souhlasí všichni členové sdružení. Odmítne-li člen sdružení souhlas udělit nebo nesouhlasí se změnou právní formy bez vážného důvodu, může se sdružení do 3 měsíců od odmítnutí souhlasu nebo vyjádření nesouhlasu domáhat u soudu, aby byl souhlas člena sdružení nahrazen soudním rozhodnutím. Soud souhlas člena nahradí, pokud jsou pro změnu právní formy ospravedlnitelné důvody.
Podle Senátu by toto ustanovení mělo znít:
Sdružení může rozhodnout o změně své právní formy na obecně prospěšnou společnost. Sdružení může změnit svou právní formu jen tehdy, jestliže s tím souhlasí na jednání nejvyššího orgánu sdružení nadpoloviční většina všech členů sdružení.
Návrh byl dne 20. 2. 2013 doručen prezidentovi k podepsání.
Rozúčtování služeb spojených s bydlením
Prezident republiky podepsal nový zákon upravující rozúčtování služeb spojených s bydlením.
Dne 28. 2. 2013 prezident republiky podepsal zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty.
Zákon řeší některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty a postup při určování záloh za služby, rozúčtování, vyúčtování a vypořádání nákladů na služby.
Navrhovaná úprava je převážně dispozitivní. Poskytovatel služeb (vlastník nemovitosti či společenství vlastníků jednotek) a příjemce služeb (nájemce bytu či vlastník jednotky) se tedy mohou dohodnout na jiném postupu a kritériích.
Kogentní ustanovení se týkají dodržování lhůt stanovených pro vyúčtování a vypořádání nákladů na služby a sankcí za neplnění povinností.
Senátoři Poslanecké sněmovně návrh zákona dne 30. 1. 2013 vrátili s pozměňovacím návrhem, že výše poplatku z prodlení činí za každý den prodlení 1 promile dlužné částky (původně 2,5 promile), nejméně však 10 Kč (původně 25 Kč) za každý, i započatý měsíc prodlení.
Dne 19. 2. 2013 Poslanecká sněmovna návrh zákona jednomyslně přijala ve znění senátního pozměňovacího návrhu.
Podpora exportu dorovnáváním úrokových rozdílů
Poslanci budou jednat o novele zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou. […]
Větší pravomoc obcí u místních poplatků
Prvním čtením v Poslanecké sněmovně prošla novela zákona o místních poplatcích. […]
Konkurence mezi telefonními operátory
Prvním čtením v Poslanecké sněmovně prošla novela zákona o elektronických komunikacích. […]
Nový katastrální zákon
Prvním čtením v Poslanecké sněmovně prošel nový zákon o katastru nemovitostí. […]
Zákaz rozhodčích doložek v pracovním právu
Poslanci budou jednat o novele zákoníku práce zakazující rozhodčí doložky.
Dne 15. 2. 2013 prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně poslanecký návrh novely zákoníku práce.
Návrh do zákoníku práce vkládá nový § 3a:
(1) Spory z pracovněprávních vztahů projednávají a rozhodují soudy. Od ustanovení tohoto odstavce není možné se odchýlit.
(2) Pracovní smlouvy a dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, které obsahují rozhodčí doložku, jsou v této části neplatné.
Poslanci budou jednat o novele zákoníku práce zakazující rozhodčí doložky.
Důvodem navrhované úpravy je nerovné postavení zaměstnance a zaměstnavatele, v důsledku nějž se uchazeč o práci podpisem smlouvy s rozhodčí doložkou může zbavit ochrany poskytované zákoníkem práce a soudním řízením.
Nesouhlasné stanovisko vlády návrhu vytýká:
– nekoncepčnost, když tento stav platil před nabytím účinnosti stávajícího zákoníku práce dne 1. 1. 2007,
– nevhodnost řešení, když lepší by bylo po vzoru zákona č. 19/2012 Sb. řešícího ochranu spotřebitele novelizovat zákon o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů.
Návrh byl přikázán k projednání ústavně právnímu výboru a výboru pro sociální politiku.
Osvobození církví od daně z příjmů při prodeji vráceného majetku
Poslanci v prvním čtení schválili novelu zákona o daních z příjmů reagující na majetkové vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. […]
Ztratí věznění poslanci plat?
Poslanci budou jednat o návrhu řešícího situaci poslanců, kteří nemohou řádně vykonávat svůj mandát z důvodu pobytu ve vězení. Pro úplné znění zprávy je třeba se přihlásit do Beck-online.
Ztratí věznění poslanci mandát?
Poslanci budou jednat o návrhu řešícího situaci poslanců pravomocně odsouzených k nepodmíněnému trestu odnětí svobody. Pro úplné znění zprávy je třeba se přihlásit do Beck-online.
Omezení imunity poslanců a senátorů
Další pokus o omezení trestněprávní imunity poslanců a senátorů míří do Senátu. Pro úplné znění zprávy je třeba se přihlásit do Beck-online.
Malá novela poštovního zákona
Poslanci budou znovu jednat o novele zákona o poštovních službách. Pro úplné znění zprávy je třeba se přihlásit do Beck-online.
Financování sportu ze sázek
Poslanci budou jednat o financování sportovních aktivit z prostředků od provozovatelů kursových a sázkových her. Pro úplné znění zprávy je třeba se přihlásit do Beck-online.
Nová úprava pravomocí ČNB
Poslanci projednávají novelu zákona o České národní bance. […]
Květnoví povstalci válečnými veterány
Poslanci budou jednat o rozšíření okruhu válečných veteránů. Pro úplné znění zprávy je třeba se přihlásit do Beck-online.
Označování a sledovatelnost výbušnin pro civilní použití
Poslanci v prvním čtení schválili nový zákon zjednodušující evidenci výbušnin. Pro úplné znění zprávy je třeba se přihlásit do Beck-online.