Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila v prvním čtení dne 17. 6. na své 19. schůzi vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 216/1994 Sb., o rozhodčím řízení a o výkonu rozhodčích nálezů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Novela zákona o rozhodčím řízení zavádí nové mechanismy ochrany spotřebitele kvůli množícím se případům zneužívání tohoto institutu především v oblasti spotřebitelských úvěrů.
Navrhovaný model ochrany spotřebitele vychází jednak z německé úpravy rozhodčího řízení a jednak zohledňuje prvky vyjádřené v doporučení Evropské komise 98/257/ES o zásadách pro orgány příslušné pro mimosoudní urovnávání spotřebitelských sporů.
Základním navrhovaným prostředkem ochrany spotřebitele je především kladení důrazu na informovanost zákonnými prostředky. Podpisem rozhodčí smlouvy se spotřebitel vzdává práva přístupu k soudu. S ohledem na takový zásah je odůvodněné, aby byla nastavena zákonná povinnost podepisovat rozhodčí smlouvu na samostatném listě, a to pod sankcí neplatnosti takové smlouvy. Odstraní se tím nejpalčivější problematika spotřebitelských rozhodčích smluv, neboť tím dochází k zákazu sjednávat rozhodčí doložky v adhezních smlouvách. Dále se navrhuje v zákoně stanovit okruh obligatorních náležitostí, které by vždy měly být součástí rozhodčí doložky jako základní informace pro podepisujícího spotřebitele.
Dalším prostředkem ochrany spotřebitele je možnost obrátit se na soud v případě, že je rozhodčí nález vydán v rozporu s právními předpisy stanovenými na ochranu spotřebitele. Aby však byly zachovány určité benefity rozhodčího řízení, navrhuje se omezení tohoto práva. Jednak je umožněno žádat soud o zrušení rozhodčího nálezu z tohoto důvodu pouze ve lhůtě 3 měsíců od jeho doručení straně a jednak podání takového návrhu nemá odkladný účinek na vykonatelnost rozhodčího nálezu, pokud soud na žádost povinného, jestliže by hrozila závažná újma či je zřejmé, že návrh na zrušení rozhodčího nálezu bude důvodný, vykonatelnost napadnutého rozhodčího nálezu sám neodloží. Především s ohledem na skutečnost, že spotřebitel není vždy znalý procesních práv, se navrhuje, aby podmínky pro odložení vykonatelnosti soud přezkoumával vždy, aniž by to spotřebitel v návrhu na zrušení rozhodčího nálezu požadoval.
Navrhuje se též zpřísnit kvalifikační předpoklady na osobu rozhodce, která je oprávněna rozhodovat spory ze spotřebitelských smluv.
Novela nabývá účinnosti prvním dnem třetího měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.