Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila ve třetím čtení dne 17. 6. na své 59. schůzi vládní návrh zákona daňový řád. Cílem nového zákona je transparentnější a jednoznačnější úprava správy daní s důrazem na snížení administrativní zátěže a posílení elektronické komunikace.Hlavní ambicí nového daňového řádu je především zajištění větší právní jistoty daňových subjektů i správců daně. Návrh reaguje na dlouholetou zkušenost s problémy interpretace původního zákona, která se projevuje jak rozdílným rozhodováním v obdobných případech krajskými soudy, tak i jednotlivými správci daně.

Návrh kodifikace si klade za cíl zejména vymezení a upřesnění použitých pojmů a jejich vazeb v jednotlivých institutech, což by mělo ovlivnit pozitivně některé opakující se spory o výklad procesního zákona, posílit právní jistotu adresátů norem daňového práva a vytvořit základ pro sjednocení terminologie v rámci daňového práva, dále usiluje o vytvoření systematicky uspořádaného a přehledného textu, který umožní snadnou orientaci a který bude obsahovat pokud možno krátké a přehledné paragrafy a odstavce, které přispívají k větší čitelnosti textu, rozšíření základních interpretačních zásad uplatňujících se při správě daní v souladu s ústavním pořádkem, judikaturou a s reflexí obecných zásad činnosti správních orgánů obsažených ve správním řádu při současném zachování zásad typických pro berní právo, zkvalitnění výkonu daňové administrativy a podporu klientského přístupu při jednání s daňovými subjekty.

Současně by návrh měl zajistit širší míru zapojení výpočetní techniky v návaznosti na projekt jednotné elektronické komunikace, přinést novou úpravu doručování koncipovanou tak, aby postavení adresáta bylo totožné s obdobnými modely v jiných procesních řádech a zamezilo se možným obstrukcím a vyhýbání se doručení, posunout splatnost daně ve výši, která byla stanovena nad rámec tvrzení daňového subjektu, až za právní moc rozhodnutí, přinést změnu v systému opravných a dozorčích prostředků, kde se rozšířil specificky daňový postup umožňující podání dodatečných daňových tvrzení na nižší daň na úkor obnovy řízení, což daňovým subjektům umožní účinněji brojit proti případným nesprávným platebním výměrům, či zakotvení obecného požadavku, že každé rozhodnutí musí obsahovat odůvodnění, nestanoví-li zvláštní úprava jinak.

Navrhovaná účinnost je od 1. 1. 2011. Zákon byl předán Senátu.