Dolní komora Parlamentu v minulých dnech schválila ve třetím čtení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Návrh zákona především mění sazby daně z přidané hodnoty, a to nejprve zvýšením sazby snížené a následně sjednocením sazeb. Současně návrh mění rozpočtové určení daně z přidané hodnoty.
V první řadě schválený návrh zákona přináší zásadní změny výše daně z přidané hodnoty, přičemž změny jsou navrhovány v několika etapách. V první etapě, která by měla být zahájena od 1. 1. 2012, by mělo dojít ke zvýšení snížené sazby daně z přidané hodnoty na 14 %. Druhou etapou s účinností od 1. 1. 2013 by pak mělo dojít ke sjednocení obou sazeb daně z přidané hodnoty, a to ve výši 17,5 %.
Dále návrh přináší změnu rozpočtového určení daně z přidané hodnoty, když snižuje podíl na výnosu z této daně na 19,93 % pro obce a 8,29 % pro kraje s účinností od 1. ledna 2012, přičemž i zde by mělo snižování dále pokračovat. Proto předkladatel navrhl, aby byl podíl na výnosu daně z přidané hodnoty dále snížen počínaje 1. 1. 2013 na 19,90 % pro obce a 8,28 % pro kraje.
Vedle zmíněných změn by také mělo dojít ke změně v rozpočtových pravidlech, která zajistí, aby zvýšený výnos na dani z přidané hodnoty byl zohledněn při výpočtu salda důchodového účtu, jehož přebytek se převede na zvláštní účet rezervy pro důchodovou reformu a také by mělo dojít ke zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované dítě u daně z příjmů fyzických osob o 1 800 Kč ročně, tedy o 150 Kč měsíčně.
Důvodem zmíněného zvýšení sazby daně z přidané hodnoty je, dle předkladatele, především skutečnost, že současný systém se dotýká především nízkopříjmových skupin obyvatelstva, na jejichž úkor využívají systém skupiny vysokopříjmové. Současně by také mělo dojít tímto krokem k výraznému omezení daňových úniků a tím tedy zvýšení příjmu do státního rozpočtu a tím zajištění finančních prostředků pro penzijní reformu.
Dále by o návrhu měl jednat Senát.