Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila v prvním čtení dne 10. 2. na své 69. schůzi poslanecký návrh na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů. Novela upravuje působnost Nejvyššího kontrolního úřadu.
Dosavadní působnost NKÚ je Ústavou omezena na kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Na čl. 18 Limské deklarace o základních směrech finanční kontroly reaguje nově koncipované znění čl. 97 odstavce 1 Ústavy, které pod kontrolní pravomoc NKÚ podřazuje i hospodaření územních samosprávných celků s jejich majetkem. Kontrola hospodaření obcí a krajů se však bude omezovat pouze na kontrolu zákonnosti, NKÚ tedy s ohledem na zachování svébytnosti územní samosprávy nebude přezkoumávat její hospodaření z hledisek vhodnosti, účelnosti či hospodárnosti. V tomto případě nadto navrhovatel omezuje výkon kontrolní pravomoci NKÚ pouze na fakultativní uplatnění jeho kontrolní pravomoci (použitím slova “může”), čímž se naznačuje, že v tomto případě bude na rozhodnutí NKÚ, zda kontrolu bude či nebude vykonávat (lze se tak vyhnout zdvojování kontrolní činnosti NKÚ a již existujících správních orgánů). Dále se vztahuje působnost NKÚ i na další právnické a fyzické osoby, které by mohly podléhat jeho kontrolní činnosti za předpokladu, že hospodaří s veřejnými prostředky. Mezi ně budou spadat zejména veřejnoprávní korporace a jiné instituce, hospodařící s veřejnými prostředky a s finančními prostředky, poskytnutými z rozpočtu Evropské unie. Z takto koncipovaného znění ustanovení o působnosti NKÚ je zřejmé, že bude-li tento návrh změny Ústavy schválen, bude muset následovat novela dotčených zákonů, zejména zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu.
V novém znění dalších odstavců čl. 97 reaguje navrhovatel na dlouhodobé výtky právní teorie ohledně absence ústavní úpravy postavení členů NKÚ a jejich funkčních období, ústavní úpravy neslučitelnosti funkcí prezidenta, viceprezidenta a členů NKÚ a ústavní úpravy toho, kdy NKÚ jedná a rozhoduje ve sboru. Tato elementární pravidla by měla být obsažena přímo v Ústavě a teprve jejich podrobnosti v příslušném prováděcím zákoně.
Nově navrhovaná úprava působnosti NKÚ tedy umožní výkon jeho kontrolní pravomoci nejen ve vztahu k majetku státu a státnímu rozpočtu, jak je v rigidnější formě prováděno doposud, ale i ve vztahu k ostatním veřejným prostředkům, kde by kontrola měla být spíše flexibilnější s tím, že další podrobnosti stanoví prováděcí zákon.
Navrhovaná účinnost je prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení. Návrhem se nyní bude zabývat Ústavně právní výbor a Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny.