Senát Parlamentu ČR na své 25. schůzi schválil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Cílem schválené právní úpravy je úprava podmínek poskytování státní podpory stavebního spoření s cílem snížit dopady tohoto spořícího produktu na státní rozpočet.

Vedle naznačeného cíle si předkladatel kladl za cíl také narovnání podmínek pro zdanění úrokových příjmů z vkladů ve stavebním spoření s podmínkami pro zdanění obdobného typu příjmů z jiných bankovních vkladových produktů.

Návrh tedy předpokládá, že pro roky 2011 a 2012 dojde ke zvýšení podílu součtu cílových částek u smluv uzavřených stavební spořitelnou s právnickými osobami na součtu cílových částek u smluv, u nichž dosud nevznikl nárok na úvěr ze stavebního spoření, z dosavadních 15 % na  25 %.

Současně by mělo dojít ke zvýšení limitu součtu cílových částek pohledávek z úvěrů osobám, jejichž výrobky a poskytované služby jsou určeny pro uspokojování bytových potřeb a z úvěrů, které slouží k úhradě nákladů na řešení bytových potřeb i v případě, kdy účastníci nemají ještě nárok na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření, z dosavadních 20 % na 30 %.

Dále návrh předpokládá zachování maximálního limitu základu ve výši 20 000 Kč pro smlouvy uzavřené po 31. 12. 2003.

V neposlední řadě novela snižuje státní podporu stavebního spoření bez časového omezení z dosavadních 15 % na 10 % z uspořené částky v příslušném kalendářním roce, a to od účinnosti schválené právní úpravy a také ruší osvobození od daně z příjmu fyzických osob z úroků z vkladů ze stavebního spoření, včetně úroků ze státního příspěvku.

Dále by návrh měl posoudit prezident republiky.