Senát Parlamentu ČR zamítl dne 10. 12. na své 14. schůzi návrh zákona o krajském referendu a o změně některých zákonů. Poslanecký návrh zákona měl za cíl podpořit přímou demokracii zavedením krajského referenda, jehož obecná právní úprava dosud chybí podobně jako u celostátního referenda. Zamítnutý návrh bude znovu projednávat Poslanecká sněmovna.
Podle dosavadní právní úpravy je možné konat referendum nejvýše na území obce (srov. zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu). Absence zákona o krajském referendu a ústavního zákona o celostátním referendu je zásadní překážkou konání referend na vyšší než obecní úrovni. Přitom zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), původně až do konce roku 2002 se zákonnou úpravou krajského referenda výslovně počítal. Cílem navrhovaného zákona je doplnění zastupitelské demokracie prvky přímé demokracie tak, aby přímé rozhodování občanů kraje o významných problémech jejich kraje nebylo již nadále právně nemožným.
Z věcného hlediska nová právní úprava vymezuje okruh otázek, o kterých krajské referendum lze a nelze konat. Definuje pro použití rozhodování prostřednictvím institutu krajského referenda. Krajské referendum se bude moci konat pouze o věcech, které patří do samostatné působnosti kraje. Negativní vymezení předmětu krajského referenda ve věcech, kde referendum nelze konat, vychází z principů stanovených v zákoně o místním referendu. Vedle těchto výluk neumožňuje právní úprava rozhodování v krajském referendu ani o změně hranic kraje, a to s ohledem na platnou ústavní úpravu, která umožňuje změnu hranic krajů pouze zákonem (čl. 2 úst. zákona č. 347/1997 Sb.).
Podle navrhované právní úpravy bude oprávněn hlasovat v krajském referendu za splnění stanovených podmínek stejný okruh osob, který je oprávněn volit do zastupitelstev krajů. Tato úprava vychází z úpravy v zákoně o volbách do zastupitelstev krajů a je shodná s úpravou v zákoně o krajích. Pro hlasování v krajském referendu se tímto zákonem zřizují komise pro hlasování – tradiční okrsková, dále místní na úrovni obce či města a konečně krajská na úrovni kraje.
Zároveň návrh upravuje otázky závaznosti rozhodnutí přijatého v krajském referendu a případy, kdy je dána povinnost krajskému zastupitelstvu vyhlásit referendum. Právní úprava zakotvuje stejně jako u místního referenda při porušení povinnosti vyhlásit krajské referendum možnost soudního přezkumu.
Navrhovaná účinnost zákona je od 1. 1. 2011. Senát se s návrhem neztotožnil. Jeho zamítnutí však může přehlasovat Poslanecká sněmovna.