Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR v minulých dnech ve třetím čtení projednala návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 216/2002 Sb., o ochraně státních hranic České republiky a o změně některých zákonů (zákon ochraně státních hranic), ve znění pozdějších předpisů. Cílem návrhu zákona je provedení transpozice několika sekundárních právních předpisů Evropských společenství, u nichž je třeba realizovat jejich transpozici nebo provedení do sféry vnitrostátního práva. Poslanci se rozhodli návrh zákona vrátit k opakování 2. čtení. Jedná se zejména o směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/23/ES o licenci řídícího letového provozu Společenství. Poskytování letových navigačních služeb vyžaduje vysoce specializovaný letecký personál, jehož odborná a zdravotní způsobilost je zabezpečována prostřednictvím řady instrumentů a komplexně posuzována prostřednictvím správního řízení o vydání průkazu způsobilosti, licence. Zmíněná směrnice vychází z platných norem mezinárodního práva veřejného obsažených zejména v aktech Mezinárodní organizace pro civilní letectví a Evropské organizace pro bezpečnost letecké navigace. Její řádná transpozice by měla umožnit v souladu s konstantní judikaturou Soudního dvora Evropských společenství v oblasti vzájemného uznávání diplomů a volného pohybu pracovníků uznávání průkazů způsobilosti řídících letového provozu a je taktéž nezbytná pro zdárný vývoj projektu tzv. jednotného evropského nebe.
Dále se jedná o provedení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2006 o právech osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace v letecké dopravě, a to formou založení věcné působnosti Úřadu pro civilní letectví a obecním živnostenským úřadům v oblasti dohledu nad plněním povinností provozovatele letiště, leteckého dopravce, cestovních kanceláří a cestovních agentur týkajících se dodržování práv osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace podle tohoto přímo použitelného předpisu Evropských společenství, jakož i v oblasti vyřizování stížností na porušení těchto povinností a zavedení nových skutkových podstat správních deliktů a odpovídajících sankcí za ně.
Současně návrh zákona transponuje také nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2111/2005 o vytvoření seznamu Společenství uvádějícího letecké dopravce, kteří podléhají zákazu provozování letecké dopravy ve Společenství, o informování cestujících v letecké dopravě o totožnosti provozujícího leteckého dopravce a o zrušení článku 9 směrnice 2004/36/ES, a to formou zavedení nových skutkových podstat správních deliktů a odpovídajících sankcí za ně.
Kromě výše uvedeného návrh zákona také zavádí databázi údajů o terénu a překážkách, která by měla sloužit k navigačním účelům účastníkům mezinárodního civilního letectví.
V rámci druhého čtení byl do návrhu zákona zakomponován také poslanecký pozměňovací návrh, který se věnuje otázce případného zřízení věcného břemena. K takovémuto zřízení by mělo na základě zákona dojít v případě, kdy se provozovatel letiště nedohodne s vlastníkem pozemku, na kterém se letiště nachází na majetkovém vypořádání. Toto ustanovení významným způsobem proniká do ústavního práva vlastnit, což byl také jeden z hlavních důvodů vrácení návrhu zákona zpět do druhého čtení k projednání.
Dále se tedy návrhem budou poslanci zabývat ve druhém čtení.