Dolní komora Parlamentu ČR v minulých dnech schválila balík návrhů zákonů, které mají za cíl provést sociální reformu v České republice. Změny, které reforma přináší spadají především do oblasti administrace sociálních dávek, rodičovského příspěvku či zavedení agregace dávek pro zdravotně handicapované. Současně reforma řeší také postih nelegálního zaměstnávání a posiluje kontrolní činnosti státu v této oblasti. Účinnost změn je navrhována na počátek roku 2012 s tím, že dále by návrhy měl posoudit Senát.

Hlavní změnou, kterou návrhy zákonů přináší v oblasti čerpání rodičovského příspěvku, je především možnost rodiče dítěte staršího dvou let pobírat příspěvek, i když umístí dítě do některého předškolního zařízení. Spolu s tímto opatřením bylo přijato také rozvolnění čerpání rodičovského příspěvku. Vedle této změny poslanci schválili také možnost volby délky a výše rodičovského příspěvku, možnost výběru délky čerpání příspěvku i pro matky, které se neúčastnily systému sociálního pojištění, zachování možnosti výběru délky čerpání rodičovského příspěvku při bezprostředním navázání rodičovské dovolené s dalším následným potomkem a další.

Výše rodičovského příspěvku by měla být nově limitována pouze výší peněžité pomoci v mateřství, nejvýše by však měla činit 11 500 Kč měsíčně. Výši příspěvku bude možné měnit, a to až do úplného vyčerpání prostředků.

Pro oblast poskytování dávek osobám se zdravotním postižením nová právní úprava předpokládá zvýšení adresnosti a efektivnosti dávkové pomoci poskytované osobám se zdravotním handicapem, snížení nákladů na obsluhu dávkových systémů a zvýšení komfortu klienta. Za tímto účelem by mělo dojít ke sloučení dosavadních dávek do jedné, měsíčně se opakující peněžité dávky, příspěvku na mobilitu. Současně jsou zaváděny jednorázové peněžité dávky, příspěvek na zvláštní pomůcku, která bude sloužit na pořízení kompenzačních pomůcek, pořízení motorového vozidla, zvláštních úprav motorového vozidla nebo bytu a na pořízení vodicího psa. Dílčí pozornost je také poskytnuta průkazům osob se zdravotním postižením, přičemž rozsah výhod poskytovaných podle dosavadní právní úpravy zůstává zachován.

Pokud jde o oblast zaměstnanosti, zaměřili se předkladatelé na posílení kontrolních pravomocí inspekce práce tak, aby byla nelegální práce lépe kontrolovatelná a postižitelná.

Dále by o dílčích návrzích zákonů měl rozhodovat Senát.