Vláda ČR v minulých dnech schválila soubor protikorupčních opatření označovaný jako tzv. protikorupční balíček. Jeho cílem je reagovat na současný stav v oblasti korupce a snaha tento současný fenomén minimálně omezit, spíše pak vymítit.
„Korupci a finanční kriminalitu považuji za velmi nebezpečnou nemoc naší současné společnosti. Korupce stojí v pozadí prakticky veškerého organizovaného zločinu a závažné hospodářské kriminality a podporuje neefektivní nakládání či přímo rozkrádání veřejných prostředků. V této oblasti hodlám projevit velkou dávku odhodlání. Jsem proto velmi rád, že dnes soubor těchto opatření úspěšně projednala vláda a že jsme ho mohli dále poslat do legislativního procesu Poslanecké sněmovny,“ uvedl ministr vnitra Martin Pecina.
V reakci na současný stav připravilo Ministerstvo vnitra komplex protikorupčních opatření, který představuje soubor novelizací tří zákonů, jejichž přijetí ovlivní významným způsobem legislativní podmínky pro potlačování korupce a související závažné kriminality.
Zmíněná opatření tedy spadají do tří zákonných úprav, a to do oblasti trestního řádu, trestního zákoníku a daňového řádu. Novely tak zavádí institut korunního svědka, upravují institut spolupracujícího obviněného, institut protikorupčního agenta a také mají za cíl opravu nechtěných důsledků přijetí trestního zákoníku.
Novelou zaváděný institut korunního svědka stanovuje možnost přerušení trestního stíhání obviněného za podmínky, že se přizná k činu a podá informace o organizované kriminalitě, zaváže se vydat prospěch a nahradit škodu. Další zaváděnou možností je následné úplné zastavení trestního stíhání obviněného, a to za podmínky, že podá svědectví, které významně přispěje k objasnění organizované kriminality, vydá prospěch a nahradí způsobenou škodu a nedopustí se od přerušení stíhání žádného úmyslného trestného činu.
V oblasti spolupracujícího obviněného navrhovaná úprava doplňuje do již existujícího institutu spolupracujícího obviněného princip proporcionality, když požaduje po státním zástupci, aby jako spolupracujícího obviněného označil pouze takového pachatele, který se doznal k trestnému činu, jenž není závažnější, než zločin, k jehož objasnění se zavázal přispět.
Třetí oblastí, do které změny spadají, je zavedení institutu tzv. protikorupčního agenta. Použití agenta vyžaduje však splnění řady podmínek tak, aby využití oprávnění „předstírat zájem podílet se na trestném činu“ bylo legitimní a nebylo zpochybňováno, či aby nebylo považováno za policejní provokaci.
V neposlední řadě má právní úprava za cíl opravit nechtěné důsledky přijetí trestního zákoníku, který např. omezil možnost použití odposlechů a agenta a vrácení úpravy podmínek přístupu vymezených útvarů policie k informacím z daňového řízení v novém daňovém řádu do podoby před jeho přijetím.